Ho’oponopono - Η Πρακτική της Απελευθέρωσης (Energy & Spiritual Psychology)
«Πραγματικά δεν το πίστευα! Κάνοντας όπισθεν χτύπησα το διερχόμενο αυτοκίνητο. Ήταν μια στιγμή που ποτέ δεν πίστευα πως θα συμβεί σε εμένα, γιατί είμαι πολύ προσεκτικός. Ο κύριος του άλλου αυτοκινήτου βγήκε έξω γεμάτος ένταση και θυμό. Τον κοίταξα πριν ανοίξω την πόρτα και γύρισα μέσα μου κάνοντας για μερικά δευτερόλεπτα νοερά την πρακτική. Τότε άρχισε να γαληνεύει, να με κοιτάζει με έκπληξη, και ο θυμό του να μετατρέπεται σε αποδοχή! Μόλις άνοιξα την πόρτα, βγήκα έξω και τον πλησίασα, μου μίλησε γεμάτος κατανόηση και επιθυμία για το τι έπρεπε να κάνουμε για να λύσουμε το πρόβλημα!»
«Ήμουν στα αλήθεια ταραγμένος με τη συμπεριφορά του, δεν του είχα δώσει ποτέ το δικαίωμα να μου μιλήσει έτσι. Μέσα μου ένιωθα θυμό και ένταση, η αναπνοή μου είχε γίνει γρήγορη και το πρόσωπό μου είχε συσπαστεί από θυμό. Τότε γύρισα μέσα μου και έκανα την πρακτική. Μετά από λίγο τα συναισθήματά μου γαλήνεψαν, το σώμα μου χαλάρωσε και άρχισα να χασμουριέμαι. Ένιωσα κατανόηση, αγάπη για εμένα όσον αφορά τις ανάγκες τις προσδοκίες που είχα από αυτόν και ταυτόχρονα κατανόηση και αγάπη για αυτόν, νιώθοντας τις ανάγκες και τις επιδράσεις που είχαν στον ψυχισμό του τα μέχρι τώρα γεγονότα της ζωής του. Κοιταχτήκαμε και χαμογελάσαμε ο ένας στον άλλον!».
Αυτά είναι καθημερινές καταστάσεις και βιώματα ανθρώπων που χρησιμοποιούν το Ho’ponopono, για να ζήσουν μια πιο συνειδητή και γεμάτη πληρότητα ζωή.
Το Hoʻoponopono (Χο’πονοπονο) είναι μια παραδοσιακή πρακτική της Χαβάης που την χρησιμοποιούσαν για θεραπεία, συμφιλίωση και συγχώρεση. Είναι μια πρακτική Ενεργειακής και Πνευματικής Ψυχολογίας και εφαρμοζόταν μέσα στην κοινότητα ή στην οικογένεια, με σκοπό να καθαρίσουν, να ανακουφίσουν και να επανορθώσουν τις σχέσεις μεταξύ τους, με το σώμα τους, με την φύση και την Κοσμική Συνείδηση. Ήταν σύνηθες να χρησιμοποιούν το Ho’ponopono όταν κάποιο μέλος της κοινότητας ή οικογένειας αρρώσταινε, επειδή σαν αιτία της κάθε ασθένειας θεωρούσαν την ανισορροπία των σχέσεών τους μέσα στην κοινότητα ή αναφορικά με τη φύση γύρω τους. Παρόμοιες πρακτικές συγχώρεσης πραγματοποιούνται σε νησιά σε όλο τον Νότιο Ειρηνικό, συμπεριλαμβανομένης της Χαβάης, της Σαμόα, της Ταϊτής και της Νέας Ζηλανδίας.
Το Hoʻoponopono, ορίζεται στο λεξικό της Χαβάης ως:
(α) «Να βάλω κάτι σωστά, να βάλω τάξη, να διαμορφώσω, να διορθώσω, να αναθεωρήσω, να προσαρμόσω, να τροποποιήσω, να ρυθμίσω, να τακτοποιήσω, να διαχειριστώ, να επιβλέπω, να επεξεργαστώ, να δουλέψω προσεκτικά και συστηματικά, για να ετοιμαστώ ψυχολογικά, όπως οι κανόι που ετοιμάζονται να πιάσουν ένα κύμα».
(β) «Ψυχική κάθαρση»: Στην Χαβάη γίνονταν οικογενειακές διασκέψεις στις οποίες οι σχέσεις διορθώνονταν (hoʻoponopono) μέσω προσευχής, συζήτησης, εξομολόγησης, μετάνοιας, αμοιβαίας αποκατάστασης και συγχώρεσης».
Έτσι, το Hoʻoponopono μπορεί να μεταφραστεί κυριολεκτικά ως: «Να κάνω το σωστό" ή "Να κάνω το καλό».
Η Παραδοσιακή πρακτική του Ho’ponopono
Η διαδικασία ξεκινά με την προσευχή. Γίνεται δήλωση του προβλήματος και συζητείται η παράβαση. Τα μέλη της οικογένειας αναμένεται να λύσουν τα προβλήματα και να συνεργαστούν, όχι να «κρατηθούν σταθερά στο λάθος». Μία ή περισσότερες περίοδοι σιωπής μπορεί να ληφθούν για προβληματισμό σχετικά με την εμπλοκή συναισθημάτων και τραυματισμών. Τα συναισθήματα του καθενός αναγνωρίζονται. Τότε γίνεται η εξομολόγηση, η μετάνοια και η συγχώρεση. Όλοι απελευθερώνουν ο ένας τον άλλον, αφήνοντας να φύγουν τα αρνητικά συναισθήματα. Κόβουν το παρελθόν ('oki), και μαζί κλείνουν την εκδήλωση με ένα εθιμοτυπικό γλέντι, που ονομάζεται pani, το οποίο συχνά περιλάμβανε την κατανάλωση limu kala ή φύκι Kala, που συμβολίζει την απελευθέρωση.
Η Σύγχρονη πρακτική του Ho’ponopono
To 1976 η Morrnah Nalamaku Simeona, που ήταν ιέρεια και
θεραπεύτρια (kahuna lapaʻau), προσάρμοσε το παραδοσιακό Ηoʻoponopono της
οικογενειακής αμοιβαίας συγχώρεσης στις κοινωνικές πραγματικότητες της
σύγχρονης εποχής. Για αυτό το επέκτεινε τόσο σε μια γενική διαδικασία επίλυσης
προβλημάτων εκτός οικογένειας, όσο και σε μια ατομική ψυχο-πνευματική αυτοβοήθεια.
Το δίδαξε στο ευρύ κοινό, σε νοσοκομεία,
εκπαιδευτικά ιδρύματα και ακόμη ανάμεσα στο προσωπικό των Ηνωμένων Εθνών. Η ανταπόκριση του κόσμου ήταν τεράστια.
Ο ψυχολόγος Dr. Hew Len, πολύ πιστός μαθητής της Morrnah Simeona, εφάρμοσε την τεχνική του Ho’ponopono σε
ασθενείς με βαριά διαταραγμένες και
εγκληματικές προσωπικότητες, στο Κρατικό Νοσοκομείο της Χαβάης. Τρία χρόνια
μετά, είχε επιτύχει να μειώσει στο ελάχιστο τις εκδηλώσεις βίας, που πριν ήταν
πολύ συνηθισμένες. Η βελτίωση των εγκλείστων ήταν τόσο μεγάλη, που είτε
αφέθηκαν ελεύθεροι, είτε μεταφέρθηκαν σε πιο ήπιες πτέρυγες, ενώ η συγκεκριμένη
μονάδα έκλεισε γιατί δεν χρειαζόταν πια. Ο Dr. Len δήλωσε ότι δεν ήρθε σε προσωπική επαφή με κανέναν ασθενή,
ούτε έκανε ατομικές συνεδρίες μαζί τους. Μόνο εφάρμοζε καθημερινά το
Ho‘oponopono, αποδεχόμενος το 100% της ευθύνης για ότι συνέβαινε γύρω του. «Δεν
θεράπευσα αυτούς», έλεγε, «θεράπευσα το
κομμάτι μέσα μου που τους δημιούργησε». Αναφερόταν στην κατάσταση εκείνη κατά
την οποία το άτομο, απαλλαγμένο από τον διαχωρισμό που χαρακτηρίζει την
προσωπικότητα, γίνεται ένα με τον Δημιουργό και επομένως με όλα του τα πλάσματα.
Πώς μπορούμε όμως να
πετύχουμε αυτή την συνειδησιακή κατάσταση ή τουλάχιστον να την προσεγγίσουμε; Ο
Dr. Len προτείνει να
βλέπουμε κάθε πρόβλημα που εμφανίζεται στη ζωή μας, σαν μία ευκαιρία να
καθαρίσουμε τα αρνητικά υπολείμματα μέσα μας, ώστε να δημιουργηθεί χώρος στο Θείο να μπει στη
ζωή μας, να μας καθοδηγήσει και να μας εμπνεύσει.
Η Morrnah Simeona ίδρυσε στη Γερμανία το Pacifica Seminars και ξεκίνησε τα πρώτα σεμινάρια Ho'oponopono στη Γερμανία. Τα σεμινάρια διεξάγονται ακόμη σε τακτική βάση στη Γερμανία, την Πολωνία, τη Γαλλία και τη Δανία.
Μετά τον θάνατο της Simeona το 1992, ο πρώην μαθητής της, Dr. Ihaleakala Hew Len, συνέγραψε
ένα βιβλίο με τον Joe Vitale με τίτλο Zero Limits, που αναφέρεται στις
διδασκαλίες του Hoʻoponopono της Simeona. Ο Len δεν ισχυρίζεται ότι είναι θεραπευτής, καχούνα. Σε αντίθεση με
τις διδασκαλίες της Simeona, το βιβλίο φέρνει τη νέα ιδέα ότι ο κύριος στόχος του
Hoʻoponopono είναι να φτάσει στη Μηδενική Κατάσταση - όπου έχουμε μηδενικές
αντιστάσεις, πεποιθήσεις και περιορισμούς. Χωρίς μνήμες και χωρίς ταυτότητα. Για
να φτάσει σε αυτήν την κατάσταση, που ο Dr. Len που ονομάζει «Self-I-Dentity through Ho'oponopono»,
περιλαμβάνει τη χρήση του μάντρα: «Σ' Aγαπώ. Λυπάμαι. Συγχώρεσέ με. Ευχαριστώ».
Αυτό βασίζεται στην ιδέα του Dr.Len
για 100% ευθύνη, ανάληψη ευθύνης για τις πράξεις του καθενός γύρω μας, όχι μόνο
για τις δικές μας. Αν κάποιος αναλάμβανε την πλήρη ευθύνη για τη ζωή του, τότε
ότι βλέπει, ακούει, γεύεται, αγγίζει ή με οποιονδήποτε τρόπο βιώνει, θα ήταν
δική του ευθύνη γιατί υπάρχει στη ζωή του. Το πρόβλημα δεν θα ήταν με την
εξωτερική μας πραγματικότητα, θα ήταν με τον εαυτό μας. Η θεωρία της Ολικής Ευθύνης, σύμφωνα
με τον Dr.Hew Len,
υποστηρίζει ότι τα πάντα υπάρχουν ως προβολή από το εσωτερικό του ανθρώπου.
Τι μας προσφέρει το Ho‘oponopono
Η πρακτική του Ho’ponopono μας βγάζει άμεσα από δυσάρεστες αναμνήσεις του παρελθόντος
και από καταστάσεις του παρόντος, που μας προκαλούν έντονα αρνητικά συναισθήματα,
όπως: Φόβο, ζήλεια, αυτοαπόρριψη, δυσαρέσκεια, μνησικακία, μίσος, λύπη, θλίψη,
απογοήτευση, θυμό κλπ.
Στοχεύει σε συνειδητά συναισθήματα και σκέψεις, αλλά και σε υποσυνείδητες
σκέψεις, πεποιθήσεις, βιώματα, που είναι τα πιο σημαντικά, γιατί δεν έχουμε
έλεγχο πάνω σε αυτά. Στην καθημερινότητά
μας θεωρούμε πως λειτουργούμε μόνο συνειδητά και δεν μπορούμε να
συνειδητοποιήσουμε ότι κυρίως λειτουργούμε κάτω από υποσυνείδητες και
ασυνείδητες διαδικασίες. Κάθε συναίσθημά μας συμβαίνει, όταν ένα εξωτερικό
γεγονός περάσει μέσα από το φίλτρο των πεποιθήσεών μας και μετά εκδηλώνεται σαν
συμπεριφορά.
Το Ho’ponopono επιδρά πάνω σε έξη νόμους που διαμορφώνουν την πραγματικότητά μας, που είναι:
Ο νόμος της Έλξης. Ελκύουμε καταστάσεις και γεγονότα που επιθυμούμε ή φοβόμαστε! Ο υποσυνείδητος νους προβάλει αυτές τις σκεπτομορφές και διαμορφώνει τα γεγονότα γύρω μας. Η Κοσμική Συνειδητότητα μας δίνει πάντα, αυτό που επιθυμούμε! (Αν για κάποιους ακούγεται χριστιανικό, υπάρχει ακριβώς η ίδια ρήση σε ένα από τα πιο σημαντικά βιβλία της Ινδίας, την Γιόγκα Βασίστα).
Ο νόμος του Κάρμα. Βασίζεται στον νόμο της αιτίας και του αποτελέσματος. Λαμβάνουμε πάντα τους καρπούς των πράξεων μας, είτε αυτές έχουν γίνει σε αυτή τη ζωή, είτε σε κάποια προηγούμενη.
Ο νόμος του Καθρεφτίσματος. Οι άλλοι άνθρωποι είναι δικοί μας «κινούμενοι καθρέφτες» (από τον τίτλο μια θεατρικής παράστασης της ομάδας «Ρόδα»)! Βλέπουμε διαρκώς τον εαυτό μας στους άλλους και τα γεγονότα γύρω μας.
Ο νόμος του Συμβολαίου ψυχής. Πριν ενσαρκωθούμε, έχουμε αποφασίσει τι μαθήματα θα πάρουμε από αυτή τη ζωή, για την δική μας εξέλιξη.
Ο νόμος της Συμπαθητικής Δόνησης. Όπως ένα διαπασών, δονούμε γύρω μας αυτά που έχουμε μέσα μας και πάλλονται στον ψυχισμό μας. Οι αρνητικές πεποιθήσεις μας, επιβεβαιώνονται καθημερινά και ενισχύονται μέσω αυτού του νόμου. Αν πιστεύουμε πως δεν πρέπει να έχουμε εμπιστοσύνη στους ανθρώπους, συνεχώς στη ζωή μας θα συναντάμε ανθρώπους που κλονίζουν την εμπιστοσύνη μας.
Ο νόμος της Ερμηνείας της Πραγματικότητας. Ερμηνεύουμε την πραγματικότητά μας μέσα από το παρελθόν και τις πεποιθήσεις μας. Αν ρωτήσουμε 10 ανθρώπους για να μας πουν τη γνώμη τους για ένα γεγονός, θα πάρουμε 10 διαφορετικές γνώμες, κάποιες εκ των οποίων θα είναι εκ διαμέτρου αντίθετες.
Η διαδικασία της
τεχνικής ακολουθεί τέσσερα στάδια:
1. Λυπάμαι (για αυτό που υπάρχει μέσα μου και σε αναγκάζει να
παίζεις αυτόν τον ρόλο). Κοιτάζουμε μέσα μας για να δούμε τι ελκύει αυτό το
γεγονός, κατάσταση, συμπεριφορά. Αναλαμβάνουμε την πλήρη ευθύνη για την κατάσταση
που βιώνουμε, γιατί εμείς την έχουμε έλξει, καθρεφτίσει, δημιουργήσει. Το
πρόσωπο, η κατάσταση, το γεγονός, που μας δυσαρεστεί, είναι εντάξει, γιατί
καθρεφτίζει το κομμάτι μέσα μας που χρειάζεται να αλλάξει και αλλάζει μόνο όταν
«μάθουμε» μέσα από τα γεγονότα της ζωής μας. Χρειάζεται να αποφασίσουμε να καθαρίσουμε
αρνητικές πεποιθήσεις, αντιλήψεις και
συναισθήματα που μας εγκλωβίζουν σε συμπεριφορές που εμποδίζουν την εξέλιξή μας.
2. Συγνώμη (που σαν ψυχή αναγκάστηκες να παίξεις αυτόν τον
ρόλο, για τη δική μου εξέλιξη). Ζητούμε συγνώμη από το πρόσωπο ή την κατάσταση,
για την όποια συμμετοχή και εμπλοκή μας
στη δημιουργία της δυσάρεστης κατάστασης, που έχει σκοπό μόνο την δική μας μάθηση
και εξέλιξη.
3. Σ’ ευχαριστώ (που παίζεις αυτόν τον ρόλο για να μάθω μέσα
από αυτό το γεγονός ή κατάσταση). Ευχαριστούμε το πρόσωπο ή την κατάσταση για
τον ρόλο που έπαιξαν με σκοπό την εξέλιξή μας και για το μάθημα που μας έδωσαν με
αυτή την ευκαιρία. Μετά τους απελευθερώνουμε από την ανάγκη να παίζουν πια τον
συγκεκριμένο ρόλο στη ζωή μας.
4. Σ’ αγαπώ. Εκφράζουμε την αγάπη μας για το άτομο ή την
κατάσταση, νιώθοντας αποδοχή και
ενότητα, και συγχρόνως απευθύνουμε τα ίδια συναισθήματα και προς τον εαυτό μας και
τον Θεό, αγάπη και αποδοχή.
Όταν πρωτο-συναντάμε την πρακτική του Ho’ponopono, μέσα μας υπάρχει μια αντίδραση, μια δυσαρέσκεια, ίσως γιατί μας προτείνει να πούμε (νοερά): «Λυπάμαι – Συγνώμη - Σ’ ευχαριστώ – Σε αγαπώ», σε κάποιον, που για παράδειγμα, βρίσκεται μπροστά μας και μας βρίζει ή μας αδικεί. Αλλά όταν το δοκιμάσουμε αντιλαμβανόμαστε πως συμβαίνει μέσα μας κάτι μαγικό! Καθώς λέμε νοερά τις λέξεις και σκεφτόμαστε το νόημά τους, αναδύεται μέσα μας μια καινούργια αντίληψη αυτού που συμβαίνει εκείνη τη στιγμή. Μέσα μας γεννιούνται συναισθήματα κατανόησης, ενσυναίσθησης, χαράς, απελευθέρωσης και βλέπουμε με κατάπληξη τον άλλον απέναντί μας να αλλάζει, λες και αλλάζουμε εκείνη τη στιγμή, το σενάριο του θεατρικού που εξελίσσεται και βρισκόμαστε στο κέντρο του.
Ο Ρόμπερτ Ηλίας Νατζέμυ χρησιμοποιεί μια ελαφρά τροποποιημένη πρακτική του Ho’ponopono την οποία αναφέρω:
- Συνειδητοποιώ ότι είμαι συν-δημιουργός αυτής της πραγματικότητας.
- Ζητώ συγγνώμη για οτιδήποτε μέσα μου μπορεί να συμβάλλει σ’ αυτήν την κατάσταση. Ή Ευχαριστώ για όλες τις ευκαιρίες για εξέλιξη που μου έχεις προσφέρει.
- Σ’ αγαπώ.
- Αγαπώ τον εαυτό μου.
- Σε απελευθερώνω από την ανάγκη μου να είσαι έτσι για τη δική μου εξέλιξη.
- Ευχαριστώ τον Θεό που απομακρύνει οτιδήποτε μπορεί να συμβάλλει σ’ αυτήν την πραγματικότητα ή οτιδήποτε εμποδίζει την πραγματοποίηση της ιδανικής πραγματικότητάς μου.
Είχα την ευλογία να εκπαιδευτώ στο Practitioner & Advance Ho’ponopono Training από τους Dr.Hew Len και Joe Vitale και την τροποποιημένη πρακτική του από τον Ρόμπερτ Ηλία Νατζέμυ. Θεωρώ το Ho’ponopono μια πολύ αποτελεσματική πρακτική της Ενεργειακής και Πνευματικής Ψυχολογίας και απαραίτητη για την καθημερινότητα όλων μας.
Spyros Kapnias - Garudananda (Advance Certified Regression Therapist - Inner Child - Life Between Lifes / Εκπ. Σύμβουλος Ψυχικής Υγείας / Master & Trainer in Hypnotherapy / Certified “Swan” Hypnotherapy / Master NLP - Coaching - Time Line Therapy / Certified Energy Psychology Certification - Master in Acupressure & EFT / Certicied Master Ho'oponopono / Reiki Master / Advance Breathwork & Pranayama Trainer / Senion Yoga Teacher and Trainer / Healing Code Certification, Yoga Nidra Senior Teacher, Lucid Dreaming Certification)
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου